keskiviikko 7. joulukuuta 2022

Joulua kohti!

Olen tänä vuonna hankkinut valehtelematta tammikuusta lähtien kivoja joulukoristeita kirppareilta, jos potentiaalisia on tullut vastaan. Ja niitähän on tullut! Hurahdin pari vuotta sitten kranssien askarteluun ja nyt olen sitten suht aktiivisesti haalinut erilaisia käytettyjä koristeita pitkin vuotta. Olen tehnyt jo kaksi kranssia, kaksi myös antanut lahjaksi ja yhden kranssin taidan vielä koota ennen joulua.

Kranssien tekemisessä juju on se, että eri kokoisia koristeita tarvitsee runsaasti per tekele. Olen myös huomannut, että pienimpiä palloja on huomattavasti hankalampi löytää ja nyt esimerkiksi parisen viikkoa olen etsinyt juuri pieniä koristeita lähes kuumeisesti lisää (enkä muuten ole juurikaan sellaisia löytänyt). 



Joulupallot myydään kirppareilla ja kierrätyskeskuksissa usein isommassa erässä esimerkiksi muovipussissa ja pussien mukana tulee samalla väistämättä myös niitä ei niin mieluisia koristeita matkaan, mutta myös aivan ihania yllätyksiä. Ihan parasta on, jos koristepussista löytyykin lasinen ihanuus tai vanhempi Weisten saumapallo. Välillä pusseissa on niin kauniita yksilöitä, että en kertakaikkiaan pysty niitä kranssiin liimaamaan, vaan otan ne erikseen talteen – kauneimmat koristeet ripustan lähempänä joulua ikkunaan ja oviaukkoihin.

Esimerkiksi tällainen suomalaisen Weisten saumapallo, jonka toinen puoli on silmämäinen (rakastan!) ja toisella puolella kuvun alta löytyy kimalletta, on aivan upea! Tämä ei päädy kranssiin, vaan roikkumaan vapaasti niin, että molemmat puolet pääsevät esiin.



Lasisia koristeita en ole erikseen etsinyt, mutta aika kiva setti niitäkin on tänä vuonna tullut "rojupusseista" vastaan. Toinen aivan uusi aluevaltaus on puiset pienet maalatut koristeet. Näitäkin on ripoteltuna erilaisiin koristepusseihin, mutta nyt olen alkanut myös lämmetä näille. Ehkäpä valmistan näistä myös kranssin, mutta vielä materiaalia ei ole tarpeeksi. Minun täytyy myös pohtia, millainen kokonaisuus on toimivin; kimallepallo ja ei oikein natsaa tämän kanssa yhteen, mutta mitään liian rustiikkista en missään nimessä halua tehdä. Ihan hyvä, että projektit myös rönsyilevät: kranssihomma yltyi myös pääsiäisenä ja nyt olen metsästänyt tämän vuoden aikana totta kai pääsiäiskoristeitakin kirpparilta. Se onkin huomattavasti hankalampaa kuin jouluisten koristeiden haaliminen. 



Muutaman herkullisen värisen kynttilän olen myös ehtinyt haalia. Kaksi oranssia ja kaksi pinkkiä kynttilää maksoivat yhteensä 2 euroa Salon Secondhandmarketissa. Löysin myös omasta mielestäni aivan ihastuttavan ruotsalaisen kynttelikön 12,50 eurolla Hyvinkään Tingi ja Tongista. Tämä on hyvin saman tyyppinen tapaus, mitä Ystad metal on 1960-luvulla valmistanut.



Kynttelikössä on vihreät lasiset koristeet, metallinen rakenne ja puinen jalusta. Tällaiset vastaavat ovat Tukholmassa aivan toisenlaisessa hintaluokassa, mutta niinhän nämä jutut menee: meillä monet ruotsalaiset designasiat ovat halpoja ja Ruotsista taas löytää välillä huokeaan hintaan suomalaista suunnittelua. 

Jos jonkinmoisia palloja on siis tullut vastaan ja aikamoiset laatikolliset ja pussilliset ovat löytäneet tiensä luokseni. Välillä pussissa on myös melko uusia palloja, niitäkin kransseissa hyödynnän, mutta valkoiset tai mattamaiset pallot ovat ne hankalimmat. Nyt onneksi muutaman kranssin jälkeen, varastot eivät aivan samalla tavalla pursuile. Ja yhden muovipussillisen koristeita olen jo kiikuttanut kierrätyskeskukseen takaisinkin.




Koristeita olen napannut matkaani tämän vuoden aikana ainakin Rovaniemen Vintiikistä, Karkkilan Romuenkelistä, Hyvinkään Tingistä ja Tongista,  pihakirppikseltä Taivassalosta, Heinolasta, Espoon, Vantaan ja Helsingin kierrätyskeskuksista, Iso Roban ja Hakaniemen Fidasta, Imatran Amaliasta, Maskun Wanhasta Nestorista, Salon Secondhandmarketista, Raumalta Eveliinasta ja Retriikasta, Forssan Kellari-kirppikseltä ja Solukko-kirppikseltä, Redin secondhand-maailmasta ja  Helsingin Op shopista. Muutamia euroja olen pulittanut per pussi, joskus vähän enemmänkin. Varmasti on myös paikkoja, jotka olen jo unohtanut. Olen myös saanut muutaman pussillisen vanhoja koristeita lahjaksi, mikä on totta kai aivan ihanaa!

Oletteko jo laittaneet joulukoristeita esiin vai onko liian aikaista vielä moiseen?

6 kommenttia:

  1. Olen ollut nyt muutaman päivän Turun kakkoskodissa ja laitoin täällä pikkukynttelikön, kolme tonttua ja joulutekstipurkin ikkunalle. Meillä on täällä peltilaatikko, johon sopii joulun, pääsiäisen ja vapun koristeet. Siis vähän, mutta riittävästi.
    Ykköskotiin joulu tulee vasta myöhemmin. Muuta ei siellä vielä ole kuin hoosiannatonttukuoro pianon päällä ja kranssi kuistin seinällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa kivoilta koristeratkaisuilta. Mulla on vasta yksi kynttiläasetelma. Kranssit asetellaan muiden koristeiden kanssa vähän myöhemmin. Hyvää joulunodotusta!

      Poista
  2. johan se tähän aikaan on oltava täysikoristevarustus.ulkokoristelua vaan hankaloittaa tämä lumimäärä,muuten lumi on kyllä ihanaa.minulla onnettomalla on oikein joulukoristeille oma kaappi.ja vauhti taitaa vaan kasvaa kun jään eläkkeelle ensi syksynä(nyt teen lasten kanssa töitä 10 tuntia päivässä kotona olen näes niitä viimeisiä perhepäivähoitajia)mkaikki luulee että lopetan jouluilun, mutta vauhti taitaa vaan kasvaa kun tulee paremmin aikaa omiinkin askarteluihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa oikein todella täysipainoiselta ja runsaalta joulunajan tunnelmoinnilta! Ja totta kai on hyvä jatkaa jouluaskarteluja varsinkin eläkkeellä, uusia ideoita kohti <3

      Poista
  3. Ihania nämä sinun kranssisi! Olen kerännyt Kierrätyskeskuksen ilmaisosastolta pitkin vuotta punaisia ja kultaisia palloja. Ihan vielä ei ole aineksia kranssiin, mutta ehkä jo ensi vuonna. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Punaisia ja kultaisia koristeita löytyy parhaiten, hauskaa, jos kranssiainekset alkavat olla kasassa. Mä toivon löytäväni pienen kokoisia palloja ja muita koristeita vielä - niitä on selvästi vähemmän tarjolla.

      Poista