maanantai 22. kesäkuuta 2026

Kesävaatteita kirppiksiltä (lähinnä Marimekkoa, lähinnä Vintedistä)

Olen tämän vuoden puolella myynyt lähes 40 vaatetta, mutta aika monta uutta kirppisvaatetta on myös löytynyt vaatekaappiini. Muutama kuukausi sitten tutkailin vaatteitani ja totesin, että minulla on huomattavasti vähemmän kesävaatteita kuin talveen sopivia. Ja tämä havainto toimi lähtölaukauksena; hetkein oikein etsimällä etsin kesävaatteita. Tämän postauksen kaikki vaatteet on tilattu juuri Vintedistä.

Marimekon ja Uniqlon yhteismallistosta löysin puuvillaisen sortsiasun. Tämä setti ei ollut kaikkein halvin, 35 euroa, mutta olin etsinyt samaa kuosia olevaa kesäasua jo pidempään. Kangas on sopivan ohutta ja vaatteet ovat väljää mallia. Tämä setti oli päälläni juhannuksena, hyvin toimi.




Kevään silti ehkä paras hankinta on tämä silkkipaita! Siinä yhdistyvät monta lempiasiaa: silkki, mustavalkoisuus, Marimekko. Tämä on ollut ylläni jo moneen otteeseen. Sanoisin, että tämä tämän hetkinen lempivaate. Paita kustansi 15 euroa.



Toinen mustavalkoinen vaatelöytö on vintagea. Tämä Macaossa valmistettu paita on ehkä 1990-luvulta. 
Tämä vasta saapui minulle, eli en ole vielä tätä käyttänyt, mutta uskon, että puuvillainen paita löytää kyllä tiensä vielä päälleni. Tämä maksoi 5 euroa.



Lisää Marimekko! Tämä on tosin jonkun itse valmistama takki Marimekon Unikko-kankaasta. Minulla on hieman ristiriitainen suhde Unikkoon, mutta tässä vaatteessa miellyttää se, että kuvio on todella kookas. Takissa oli yksi iso tahra, mutta sain sen irti hyvin sappisaippualla. Takki maksoi 15 euroa.



Nämä 2000-luvun alun Mika Piiraisen suunnittelemat Kaivo-kuosiset housut olivat todella kohtuullisen hintaiset, 5 euroa. Huomasin äsken, että vastaavia myydään Marimekko Preloved -sivuilla 100 euron hintaan, huh.



Tämän tummanvihreän (kuvassa ihan harmaa) hauskan COS-t-paidan juju on puuvillainen ympyräliehuke paidan sivussa. Hauska lisä ns. tavalliseen paitaan. Tämä maksoi vain 2 euroa. Paita toimii hyvin kesäkelissä, testattu on.
  


Viimeisenä vielä Marimekkoa! Tämä hauska mustavalkoinen "Vinokana"-kuosin mekko, tuli vastaan jo alkuvuodesta. Olen käyttänyt mekkoa useammassa juhlavammassa tilaisuudessa ja tämä on toiminut oikein hyvin. Mekko on ohutta puuvillaa ja on mukavan ilmava. Hintaa tällä oli 19 euroa. 

            


Oliko suosikkeja? Mikä olis lähtenyt myös matkaasi?

torstai 18. kesäkuuta 2026

Viime viikonlopun löydöt

Kävin viime viikonloppuna vain kahdella kirppiksellä, mutta löytöjen määrä oli ilahduttava. Olen kuullut entistä enemmän kommentteja, että mahtaako perinteiset kirppikset säilyä, kun ns. kaikki on verkossa. Totta, vaatteita olen hankkinut todella paljon Vintedistä, mutta vaikea uskoa, että kaikki kirppisjutut siirtyisivät tulevaisuudessakaan nettiin. Tavaroita (ja toki vaatteitakin) on tärkeä päästä hipelöimään ja ihan vain tutkimaan ja katselemaan. Itse tykkäään lopulta eniten rompetoreista, hyväntekeväisyyskirppiksistä ja hyllykirppiksistä, vaikka verkosta hankinkin aika paljon myös kirppistavaraa.

Viikonlopun kirpparit löytyivät Vihdistä, Hiiden kirppis ja Porista, Porin kellari. Molemmissa tuli lopulta vastaan useampi tosi kiva juttu. Kaunein on tämä: Solveig Björmanin käsinmaalaama pullo Kupittaan savelle. Kupittaan tarra on maljakon kyljessä ja kunto täysin priima. Hinta, uskomaton 10 euroa. Tämä löytyi Porista. 



Hiiden kirppiksen paras löytö oli Hackmanin Scandia-aterimet. Seitsemän aterimen setti maksoi 14 euroa. Löysin puuttuvan voiveitsen ja kaksi pikkuhaarukkaa, mitkä maksavat yksistäänkin usein huomattavan paljon. Kuva ei ole kaunein, mutta tuossa nuo aterimet pötköttävät.


Olen ajatellut, että jos saan Tauno Wirkkalan Revontuli-maljan pilkkahintaan, niin hankin sen mökille. Tuo astia on niin seitkyt, että ei voi enempää olla. Nykyään näiden(kin) hinnat huitelevat pilvissä, mutta tästä maksoin vitosen (Porin kellari), mikä oli ehdoton hintakatto.




Kiva ja kohtuuhintainen Kilta-purkki (6,50 euroa) löytyi myös Porista. Tuo ja pellavainen Satakunta-liina (1,50 euroa) ovat jo mökillä.


Sininen emalinen astia päätyi huussiin roskikseksi. Se tuli vastaan Hiiden kirppikseltä 7,50 eurolla. Plussaa on se, että astiassa on kansi. Ja emalin väri mätsää huussin maalattuihin osiin hienosti.



Nyt juhannuksen viettoon! Oikein ihanaa keskikesän juhlaa!

tiistai 9. kesäkuuta 2026

Mökkitavaraa

Kaikenlaista isompaa ja pienempää, hyödyllistä ja ehkä myös hyödytöntä on löytynyt käytettynä mökille. Olen edelleen ylpeä, että tällä hetkellä olemme hankkineet täysin uutena vain: 2 vesikanisteria, 2 vesiämpäriä, 3 kynnysmattoa ja 1 puutarhalapio. Toki tämä on vaatinut ahkeraa tori.fi:n ja Vintedin selailua sekä kirppisten ja kierrätyskeskusten kiertelyä, mutta onneksi todella paljon on löytynyt käytettynä!



Yksi uusi lasivihannes lisää on löytänyt tiensä luokseni. Punainen chili tuli vastaan Perniön SPR:llä 4 eurolla. Tuo solahti hyvin muiden lasihedelmien ja -vihannesten joukkoon. Yksi lisä Riihimäen lasipurkkeihin löytyi samaiselta kirpparilta eurolla. Kaunis punottu kori on ottanut vähän osumaa, mutta toimittaa nyt hyvin hansikkaiden säilytyspaikan virkaa. Tuo kori maksoi myös euron Perniön SPR:llä.









Neljä vanhempaa saksalaista maustepurkkia löytyi Nihtisillan kierrätyskeskuksesta. Purkeissa on kauniit tiikkiset kannet ja pyrin laittamaan näihin sisään mausteita, mitä kyljessä kerrotaan: fenkoli, valkosipuli, curry, pippuri. Nämä maksoivat 8,40 euroa yhteensä. Lasisten maustepurkkien kylkiin on tarkoitus kirjoittaa dymolla teksti, mitä purkista löytyy (dymo Vintedistä totta kai).



Valkoinen kevyt muovi-istuin sopii todella hyvin pyöreän ruokapöydän äärelle. Tämä tuli vastaan Maskun Wanhassa Nestorissa 8 euroa. Ei paha hinta!



Espoon Merituulen Kontissa en pystynyt vastustamaan tanskalaisen Steltonin sinistä kermakkoa ja sokerikkoa. Nuo maksoivat yhteensä 8 euroa. En ole ihan varma, onko näille käyttöä, mutta annetaan astioille mahdollisuus. Hyvin käytännöllinen Fiskarsin pikkuveitsi tarttui Vantaan Tammiston Kontissa 4,50 eurolla matkaani.



Erilaisia tyynynpäällisiä olen etsinyt ihan urakalla. Pesin vanhat ulkona käytetyt tyynyt, joita oli runsain mitoin, mutta tyynyt ovat sen verran kulahtaneita ja eivät ehkä aivan omaan makuuni, niin olen nyt peittänyt tyynyjä uusilla päällisillä: 3 vaaleanvihreää tyynynpäällistä löytyi Vintedistä 3,30 eurolla. Tummanvihreä ja kuvassa uskomattoman ryppyinen pellavatyynynpäällinen tuli vastaan Raision kirppiksellä 3 eurolla.





Itse asiassa ostin jo viime vuoden puolella 2 Finelin emalilautasta Keravan Oliverin kirppikseltä yhteensä 15 eurolla. Mökillä astiat ovat seikkailleet vähän siellä sun täällä. Kirkas emali istuu 70-luvun mökkifiilikseen todella hyvin.


Kuvatodiste myös isommasta jääkaapista, mikä löytyi tori.fi:stä. Eihän tuollainen möhkäle mikään kaunistus ole, mutta nyt mahtuu edes hitusen enemmän tavaraa jääkaappiin. Tämän kuljettaminen jyrkkää rinnettä alas, on tarina erikseen. Onneksi jääkaappi ja kantajat säilyivät ehjinä. 



Loppuun vielä muistutus, että mökillä tai kotona eivät paikat ole todellakaan aina ihan tiptop!
Ihanaa kesäkuuta ja juhannusta!

lauantai 30. toukokuuta 2026

Vuokko Nurmesniemi (1930–2026)

Tänä keväänä yksi suomalaisen designin kirkkain tähti, sammui. Onneksi Vuokko Nurmesniemen elämäntyö jatkuu hänen ikonisissa töissään. Vuokko oli erityinen tekstiilitaiteilija, joka loi graafisen ja pelkistetyn tyylin vaatteisiin. Hänen vahvat ja rohkeat luomuksensa muuttivat jo varhain suomalaista vaatesuunnittelua.

Alkujaan Vuokko valmistui keramiikkataiteilijaksi Helsingin Taideteollisesta oppilaitoksesta vuonna 1952, mutta siirtyi jo seuraavana vuonna suunnittelijaksi Marimekolle. 1950-luvulla Nurmesniemi loi monia Marimekko-klassikoita, muun muassa Jokapoika-paidan. Vuonna 1964 Eskolin-Nurmesniemi perusti oman Vuokko-brändin, mikä on edelleen toiminnassa.

Olen hankkinut jo pitkään Vuokkoa secondhandina. Muutamia Vuokkoja olen ostanut myös ihan uutena. Rakastan Vuokon designia; se luottaa geometriseen muotoon, pelkistykseen ja luonnonmateriaaleihin. Olen napannut useita Vuokkoja todella halpaan hintaan kirppiksillä – katsotaan, miten hinnat nyt kehittyvät. Aion joka tapauksessa ostaa Vuokkoa, koska Vuokko on sijoitus. 





Tänä vuonna olen löytänyt muutaman Vuokko-ihanuuden Vintedistä. Raidallinen, paksua puuvillaa oleva kauluspaita on toiminut myös näin kevään tullen takkina. Tämä maksoi 15 euroa.



Toinen Vuokko on puolestaan japanihenkinen paita tai jakku. Minulla on tätä samaa mallia myös mustavalkoinen yksiö. Tämä on hieman kuluneempi, mutta se ei haittaa. Vaate maksoi vain 9 euroa. 




Vaikka nyt kirjoitan erityisesti Vuokosta, samassa postauksessa on mukana myös muutaman vintage-Marimekko. Nämä molemmat ovat todella Vuokko-henkisiä. En itse asiassa tiedä näiden vaatteiden suunnittelijaa. Molemmat ovat 1970-luvun tuotantoa ja nämä löytyivät myös Vintedistä.

Raidallinen mekko on joko todella tummansininen tai vähän haalistunut musta. Tämä oli ihan todella huokean hintainen: vain 7 euroa. Mekon niskalapussa lukee vuosi 1972.




Violetti kauluspaita on ollut ylläni jo monta kertaa. Ihan selvä lempivaate! Paita on myös 70-luvun Marimekkoa, tämä on vuodelta 1975 ja tämä maksoi vain 5 euroa Vintedissä. Täytyy vähän tutkia näitä Marimekkoja, jos löydän tietoja kuoseista ja niiden sunnittelijoista.

Löytyykö muita Vuokko-faneja?