lauantai 19. marraskuuta 2022

Ihana kirsikka

En ole mielestäni aktiivisesti kerännyt Aarikan rintakoruja, mutta kappas, niitäkin on kasassa jo 27 kappaletta! Näitä on tullut kirppiksillä vastaan vuosien aikana ja aina välillä olen korun jos toisenkin napannut matkaani. Lahjaksikin olen saanut muutaman. Ehkä suurin syy on kuitenkin keräilijän mieli, eli  hamstraava. 

En ole tunnistanut koruja välttämättä edes Aarikaksi, mutta tietoa on karttunut pikkuhiljaa. Esimerkiksi varhaisempia Aarikan koruja on tullut ihan vahingossa ja jälkeenpäin on tietysti ollut kiva löytää tietoa kyseisistä koruista. Aarikan tuotteista on koottuna tietoa esimerkiksi Aarikan museossa. 



Tämä kookas kirsikkakoru oli sellainen tuo on pakko saada -juttu, kun näin sen Kampissa Mujin designmarketissa, missä helsinkiläiset vintage- ja secondhand-liikkeet myivät valikoituja tuotteita jokin aika sitten yhden viikonlopun ajan. Tämä rossi oli Mekkomanian myyntipöydältä ja koru oli todellakin rakkautta ensi silmäyksellä. Hinta oli tavallista korkeampi kirppishintoihin verrattuna, 13 euroa, mutta ei ole ostos kaduttanut. 

Innostuin kasaamaan kaikki Aarikan rintaneulani yhteen. Asettelu on löyhän kronologinen, kuvassa alhaalla vanhimmat korut ja ylimpänä 1990- ja 2000-luvun alun korut. Asettelu ei toki ole aukoton tai tieteellinen! 

Kamalaa oli myös tajuta, että yksi varhaisista Aarikoista uupuu. En löytänyt enää mistään tätä muutama kesä sitten Heinolasta löytämääni korua. Olen etsinyt korua korurasioistani (juu, niitä on monia) ja juuri tuota yksilöä en olisi halunnut hävittää. Toivotaan, että rossi vielä putkahtaa jostakin esiin.

Täysin varma en ole, onko nuo halmistä koostuvat korut kaikki edes Aarikkaa. Osa saattaa olla esim. vanhempaa Iberoa. Tai sitten ihan Aarikkaa, mutta en ole löytänyt vahvistusta asiaan.




Pari muuta Aarikan korua löytyi vähän aikaa sitten samaan syssyyn: 11 korua pussissa maksoivat yhteensä 5 euroa Hyvinkäällä Tingi ja tongi -kirppiksellä ja en voinut vastustaa korupussien kutsua. Osan koruista annoin ystävälleni ja loput jäivät minulle, yksi niistä on tämä 2000-luvun alun Aarikka (kuvassa ylärivin oikeanpuolisin koru). Hinnaksi yhdelle korulle jäi vajaa 0,50 euroa.


Huuto.net:stä tilasin itselleni varta vasten ruskean mäyräkoirakorun. Tätä koiraa olen kuolannut ystäväni korurasiassa ja nyt minulla on ihan ikioma mäyris, ihanaa. Tämä koira on mielestäni niin symppis. Koru maksoi 7 euroa.




Myös Maskun Wanhassa Nestorissa korupussi koitui niin sanotusti kohtalokseni  en ihan kamalasti pidä näistä pussitetuista seteistä, koska mukana tulee aina niitä ei niin mieluisia koruja myös. En näköjään silti pysty kyseisiä runsaudensarvia vastustamaan kovinkaan hyvin.



Hieman jouluinen 1990-luvun Aarikan rossi huuteli nimeäni pussissa ja haksahdin ostokseen. Oli pussissa pari muutakin kivaa korua. Esittelen ne jossakin kohtaa totta kai myös. Yksittäiselle korulle jäi tällä erää hieman yli 0,60 euroa hinnaksi. 

Löytyykö Aarikan koruja ruudun toisella puolella muilta? Millaisia ajatuksia ne herättävät?

4 kommenttia:

  1. Sulla on kyllä upea kokoelma tässäkin keräilyaiheessa!! 😍 Tutun näköisiä koruja, minulla on myös ollut tuo sateenvarjo, myös korviksina. En tajua miksi olen luopunut niistä. Mutta tuon ilmeisesti 60-luvun "helmisarjan" megakokoinen kaulakoru minulla on edelleen. Harvoin vain se sopii mihinkään asukokonaisuuteen ilman että näyttäisi aisakellolta 😂 Ymmärrän pakkomielteesi saada tuo kirsikka. Mietin, saisikohan sitä punaisena. Aarikat ovat kyllä kivoja, kultaista keisarinnaa ym olen bongaillut kirpputoreilta kynttiläjaloiksi, mutta hinnat ovat nykyisin kohdillaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiitos paljon! Hauskaa, että sulla on ollut myös aikoinaan ysärillä punainen sateenvarjokoru. Mulla myös ja nyt harmittaa, miksi en ole juuri sitä säästänyt. Mä tykkään myös kovasti kultaisesta Aarikasta kynttilänjaloissa, mutta hinnat on niissä(kin) menneet aika pilviin. Pidetään peukkuja, että jotakin kivoja löytöjä tulee vielä kirppikseltä vastaan!

      Poista
  2. Hieno kokoelma! Mulla on yllättäen (ainakin ollut) kissa sekä pinssiversiona että korviksina. :)

    VastaaPoista