torstai 9. maaliskuuta 2017

Täydellinen Vuokon talvitakki!

Olen ihastunut! Nyt on paljon tunteita pelissä  tiedän, mutta katsokaa tätä takki-ihanuutta! Pitkä, raidallinen vanuvuorella varustettu Vuokon takki on ollut päälläni joka päivä ostohetkestä lähtien.



Näin pienen vilauksen tästä kaunokaisesta iltamyöhään Instagramissa Ansa Second Hand -liikkeen kuvassa. Kun kirjoitin kysymyksen takin koosta ja hinnasta, luulin vielä että kyseessä olisi mustavalkoinen takki. Sain heti vastauksen, että voisin tulla seuraavana päivänä sovittamaan takkia ja että takki olisi varattuna minulle. Loistavaa palvelua!


Matkasin Kallion Torkkelinmäelle heti seuraavana päivänä Ansan liikkeeseen ja ah, se oli rakkautta ensi silmäyksellä, vaikka takin väri olikin tummansininen. Liittomme sinetöi takin täydellinen istuvuus. Takki ei ole aivan priimassa kunnossa, kun sitä tarkastelee lähemmin, mutta edellinen omistaja on pitänyt sitä kuin kukkaa kämmenellä. Pienet kulumat on parsittu taidokkaasti ja monet eivät ole edes uskoneet, että takki on käytetty, kun ovat nähneet sen päälläni.


Kukkaroa takki köyhdytti ihan kunnolla (55 euroa), mutta minua ei kaduta laisinkaan, että laitoin vähän tavallista enemmän rahaa second hand -ostokseen. Vuokko Nurmesniemen luomukset ovat usein jopa käytettyinä ihan tosi kalliita, eli ns. Vuokko-piireissä hinta ei ole edes kallis. Tämä takki on myyjän mukaan 1970-luvulta ja siitäkin johtuen takki on yllättävän niukka mitoitukseltaan.

Pienenä taustatietona: olen haaveillut tällaisesta Vuokon takista pitkään. Minulla on yksi noin kymmenen vuotta sitten hankittu Vuokon talvitakki (tosi hyvästä alesta uutena), mitä käytän edelleen. Takki on super lämmin, eli tämä hieman ohuempi tapaus soveltuu vielä paremmin käyttöön. Vanha Vuokon takkini herättää myös välillä vähän ristiriitaisia fiiliksiä, ehkäpä juuri värityksen ja kuosin takia (mustaa ja ruskeaa/beigeä). Välillä tunnen itseni vähän liikaa kulttuuritädiksi tuon vanhemman Vuokon kanssa. Tämä uusi raidallinen Vuokko ei puolestaan ole ainakaan minulle liian kultturikaapu.


Toivon takille ja minulle pitkää, intohimoista suhdetta. Kamalasti ei auta myöskään lihota, jos tätä takkia haluan käyttää, koska istuvuus tarkoittaa myös sitä, että ylimääräisiä senttejä ei takissa ihan kamalasti ole.

Ah, Vuokko, ah!

14 kommenttia:

  1. Onpa upea! Hyvä löytö :-)
    -Ciara

    VastaaPoista
  2. Upea takki, sopii hyvin päällesi, hienon näköinen.

    VastaaPoista
  3. Kaunis takki! Ja kiitos vinkistä siitä ihanasta vaatekaupasta! Olen liian pulska kaupan tarjontaan, mutta kun valikoimaa katsoin, sukelsin muistoissani suoraan äitini vaatekaappiin ja omaan opiskeluaikaiseen tyyliini. Äidin jakut ja mun mokkahameet!

    VastaaPoista
  4. Mahtava blogi! Oon lukenut lyhyen ajan sisään koko blogin kaksi kertaa läpi! :)
    -Viivi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, mahtava kommentti! Kiva, että olet löytänyt blogini pariin, tervetuloa!

      Poista
  5. Hieno löytö! Sain myös Vuokon takin, siis ihan totta sain sen. Olen kolmas omistaja. Takissa oli valtavat lepakkohihat, se on sähkönsininen jossa mustia juovia ja iso musta joustinkaulus. Kesti melkein puoli vuotta tuunata se, sain istutetut hiat lepakoiden runsaasta muodosta, mutta hihat jäivät hiukka lyhyiksi, niihin laitoin paksuhkoa mustaa kangasta pitkiksi rannekkeiksi. Tyytyväinen tuunaaja meni koko talven uusittu takki päällä, lämpimästi. Siitä sain usean vuoden palttoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ihailtavaa, että jaksoit tuunata takkiasi noin paljon! Kuulostaa tosi hienolta ja mahtavaa, että takki sai uuden omistajan ja elämän.

      Poista