keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Lumilyhty-muumimuki, 2007

Kirjoitin viime vuonna pohtivan postauksen Muumimukeista ja Arabian tuotannosta. Postaus on itse asiassa blogihistoriani suosituin. Tein tuolloin vaikealtakin tuntuvan ratkaisun ja päätin lopettaa Muumimukien keräilyn, tai ainakin uusien mukien haalimisen. Huumailemani Esi-isä löytyi heti alkukesästä helposti kirpparilta  tuosta ostoksesta tunsin niin sanotusti hieman huonoa omaatuntoa, mutta olihan muki sentään kirpparilta hommattu (ehkä käyttämätön ja trokaroinnin tulos tosin).


Kausimukeista minulle talvimukit ovat aina olleet se heikko kohta. Kesämukit harvemmin ovat miellyttäneet silmää. Vuosien 2006–2009 tummasävyisten mukien sarja on pitkään ollut suosikkini. Olen myös haaveillut jo jonkin tovin vuoden 2007 Lumilyhty-mukista. Viimeisin kimmoke tuli kirppiksellä, kun törmäsin mukiin 50 eurolla. Onneksi en hairahtanut ylihinnoiteltuun kupposeen, vaan aloin etsiä tarkkaavaisemmin mukia netin myyntipalstoilta.

Eipä mennyt kauaakaan, kun bongasin tämän muki-ihanuuden tori.fi:stä 30 eurolla. Sovin treffit myyjän kanssa ja tadaa! Muki on nyt mun <3




Mukin tunnelma on hieno, maaginen ja hieman surumielinen. En ollut aikaisemmin tajunnut, että Hemuli on karvahattu päässä avannossa mukin toisella sivulla. Muumipeikko tuijottelee Tuutikin ja Pikku Myyn kanssa lumilyhtyä. Pidän piirtojäljestä, väreistä ja koko kompositiosta aivan valtavasti. Ei siis kirpaissut laisinkaan maksaa kolmeakymppiä tästä mukista!

Kuvasin samalla muutkin omistamani talvimukit. Uusin talvisarja miellyttää minua paljon myös. Vuoden 2015 mukin sai vielä made in Finland -tarralla, mutta tänä vuonna olikin karut paikat, kun tajusin, että mukissa seikkailee Surku-koira ja olin aivan vakuuttunut, että en voi elää ilman Surkua! Tietysti kaikki mukit on duunattu Thaimaassa ja juuri tätä kehityskulkua en itse halua edistää. Nooo, aina ei voi seistä täysin omien sanojensa takana: puhuin niin moneen otteeseen uusimman mukin ihanuudesta äidilleni, että tietysti jouluna paketista kuoriutui i h a n a uusi talvimuki. En siis itse mukia ostanut, mutta melkein.

Toivon, että löydän vielä vuoden 2009 Jouluyllätys-mukin kohtuullisen hintaisena. Tuon tummasävyisen talvimukisarjan ensimmäinen yksilö vuodelta 2006 (Talviyö) on puolestaan niin tyyris, että en kuvittele edes saavani sitä, mutta nyt kun omistan tämän Lumilyhdyn, olen tyytyväinen!


Olen tykännyt kovasti viimeisimmistä talvimukeista. Niiden kuvitus on ihanan pikkutarkkaa ja kaunista, toisin kuin vuosien 20102013 sarjassa. Tiedän, olen nirso.

Lumilyhdyn kuvitus on hieman muunneltuna peräisin Tove Janssonin Taikatalvi-kirjasta vuodelta 1957. Muissakin talvimukeissa on viitteitä samaan tarinaan ja esimerkiksi juuri Esi-isä seikkailee tuossa tarinassa.

Kevättä kohti laitan talvimukit kaapin perällä ja kaivan esiin muutamat kesämukit, jotka omistan. Jotenkin tuntuu hassulta juoda kesällä teetä talvimukista, mutta eipä kai se niin ihmeellistä olisi.

7 kommenttia:

  1. Minulta löytyy juuri tuo Lumilyhty ja Jouluyllätys näistä talvimukeista, molemmat olen aikanaan saanut joululahjaksi :) Juuri tällä viikolla näin tuon Lumilyhdyn kirppiksellä 80€ hintalapulla varustettuna, huh! Hetken mietin pitäisikö oma muki ottaa pois käytöstä ihan varalta... :D

    Mutta nuo ovat kyllä ihan lempparini talviaikaan, hieman olen myös haaveillut Talviuni-mukista ja nyt tuo Surku myös minun mieltäni kaihertaa, yksi minulle rakkain muumihahmo ehdottomasti <3 Mutta ajattelin odottaa jos joku päivä hyvään hintaan nuo mukit käytettynä löytäisin, ei enää ole minunkaan huvittanut muumimukeja uutena ostaa :/

    VastaaPoista
  2. Mä lopetin pari vuotta sitten muumimukien aktiivisen keräilyn. Tuntui niin turhalta ostaa aina uudet koko satjan saamiseksi vaikken niistä tykkäisikään niin paljoa. Toki aion ostaa edelleen satunnaisesti, jos ilmestyy joku joka on pakko saada.... Esi-isä ainakin houkuttelisi. Uudet kesämukit on olleet jotenkin tylsiä, tykkään itse eniten niistä noin kymmenen vuoden takaisista. Talvimukeistakin omaan makuun parhaimmat taitaa ehkä myös olla noita vanhempia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muumimukien keräily on kyllä monimutkaista, kun uusia mukeja tuppaa puskevan markkinoille kamalan nopealla tahdilla. Mä haaveilen uudesta Tuutikista, jos sellainen kirppiksellä tulisi vastaan. Ja sitten tietysti noista vanhemmista talvimukeista.

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Niinpä! Muumimukit on kyllä kivoja, mutta keräilykohteena vähän harmittavainen.

      Poista
  4. Minulta löytyy juuri tuo Lumilyhty ja Jouluyllätys näistä talvimukeista, molemmat olen aikanaan saanut joululahjaksi :) Juuri tällä viikolla näin tuon Lumilyhdyn kirppiksellä 80€ hintalapulla varustettuna, huh! Hetken mietin pitäisikö oma muki ottaa pois käytöstä ihan varalta... :D

    Mutta nuo ovat kyllä ihan lempparini talviaikaan, hieman olen myös haaveillut Talviuni-mukista ja nyt tuo Surku myös minun mieltäni kaihertaa, yksi minulle rakkain muumihahmo ehdottomasti <3 Mutta ajattelin odottaa jos joku päivä hyvään hintaan nuo mukit käytettynä löytäisin, itsekään en ole enää muumimukeja uutena ostanut samoista syistä kuin sinäkin :/ Olisi niin oikein jos niinkin klassinen suomalainen tuote kuin muumimuki tehtäisiin Suomessa, toivottavasti Arabia tajuaisi sen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Annie! Huh, aikamoinen hinta Lumilyhdylle.. Olisi tosi mukavaa, jos Muumimukit todellakin tehtäisiin Suomessa, mutta tuo taitaa olla utopia.

      Poista