lauantai 31. lokakuuta 2020

Kaj Franck: Scandia

Kaikki taisi niin sanotusti alkaa siitä, kun parisen vuotta sitten bongasin lähes puoli-ilmaiseksi pari Kaj Franckin Hackmanille (Sorsakoski) suunnittelemaa Scandia-otinta pihakirppikseltä. Eihän minun pitänyt näitä todellakaan keräillä, mutta nyt tilanne näyttää tältä.


Harmittaa, että en aikoinaan ryhtynyt näitä hommaamaan kirppiksiltä, koska nyt näiden raidallisten aterimien hinnat huitelee harmillisesti pilvissä. Itse asettamani raja on, että yli 5 euron kipurajaa per aterin ei saa ylittää. Viimeisimmät Scandia-löydöt ovat Maskun Wanhasta Nestorista ja Facebook-kirppikseltä.




Alkujaan olin innoissani, kun Iittala otti nämä uustuotantoon, mutta sitten asia kääntyi päälaelleen: en todellakaan halua upouusia maailman toisella puolella valmistettuja haarukoita ja veitsiä. Kerään mielummin kitsastellen näitä vanhoja alkuperäisiä aterimia ja ehkä tällainen hidas kerääminen sopii kirppisharakalle paremmin kuin se, että ostaisin läjän uusia aterimia isolla rahalla. 

Aikoinaan Scandia oli tuotannossa vuosina 1952–1989. Ei ihme, että nämä ruokailuvälineet istuvat juuri Kilta-astioiden kanssa todella hyvin yhteen, kyseessä on lähes saman aikakauden tuote. Yritin ottaa illalla pari kuvaa aterimista in action, mutta aika kamalia kuvia tuli. Nyt kyllä on ihan keskellä päivääkin todella pimeää. Miten tämän aina joka vuosi unohtaa? Heihei, hyvät kuvausolosuhteet ja luonnonvalo.





Jaksamista, iloa ja valoa marraskuuhun, joka ihan juuri tekee tuloaan!

8 kommenttia:

  1. Scandia-aterimet ovat mun lemppareita, olleet jo lapsuudesta asti. Olen saanut kerättyä lähes kaikki sarjan tarjoilu- yms. osat ja hirveän määrän lusikoita. Jokunen veitsi ja haarukkakin löytyy. En ole myöskään innostunut uustuotannosta, vaan sinnikkästi kerään vanhoja, joskaan ne eivät saisi maksaa mitään. Ja tosiaan osat ovat nykyään hinnoissaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Scandiat on kyllä ihania! Näin just tänään nipun veitsiä ihan kohtuulliseen hintaan, mutta sitten iski taas epäilys: löydänkö nipun haarukoita halpaan hintaan? Jätin siis hyllyyn ja olen tyytyväinen tämän hetkiseen tilanteeseen.

      Poista
  2. Oi, ihanat aterimet! Mummullani oli nuo myös ja jostain syystä sanoin niitä lapsena panssarilusikoiksi :D Halusin syödä vain niillä, heh! Mummun kuoltua Scandiat hävisivät jonnekin, varmaankin kirpputorille. Olen myös pohtinut, alkaisinko metsästää niitä, mutta tosiaan hinta on kohonnut jo reippahasti. Onnittelut hienoista löydöistä ja hyvää pyhäinpäivää myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Myös mun mummulla oli näitä Scandioita ja olen koko lapsuuteni syönyt aamupuuron tämän sarjan lusikalla <3 Inho puuroa kohtaan säilyi pitkään, mutta ihastus lusikkaan pysyi.

      Poista
  3. nämä pyöreät lusikat on tosi hyviä vanhusten ja lasten käytössä.niillä oli hyvä syödä kun 60 luvulla äitini täti (oli sairastanut reuman) ei pystynyt kunnolla syömään muilla itse.minä en ehkä siksi pidä näistä.mutta onneksi vävy pitää ja niin ne meni käyttöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen myös lapsena syönyt puuroa Scandia-lusikalla. Mukavaa, että aterimet löysivät kuitenkin käyttäjän vävysi luota.

      Poista
  4. Uustuotannossa olevat aterimet ovat sitä paitsi suurikokoisempia kuin originaalit. Nykyihmisen pitää saada mättää kerralla paljon ja nopeasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, aikamoista! Mahtuukohan tuo nykyinen lusikka edes pienempään suuhun?

      Poista